Nissan 300ZX – samochód sportowy, produkowany przez japoński koncern Nissan Motors w latach 1989–2000.
|
||
Nissan 300ZX Z31 |
||
Producent | Nissan | |
Projektant | Kazumasu Takagi | |
Zaprezentowany | 1983 | |
Okres produkcji | 1983-1989 329,900 sztuk |
|
Miejsce produkcji | Japonia, Oppama | |
Poprzednik | Nissan 280ZX | |
Następca | Nissan 300ZX Z32 | |
Dane techniczne | ||
Segment | G | |
Typy nadwozia | 2-drzwiowe coupé 2-drzwiowy kabriolet |
|
Silniki | Nissan Benzynowe: V6 1983-1989 3.0-12v 160 KM 1984-1989 3.0-12v 146 KM 1986-1986 3.0-12v 228 KM |
|
Skrzynia biegów | Manualna 5-biegowa FS5W71C 5-biegowa FS5R90A 5-biegowa FS5R30A Automatyczna 4-biegowa E4N71B |
|
Rodzaj napędu | tylny | |
Długość | 4355 mm 4535 mm (2+2) |
|
Szerokość | 1725 mm | |
Wysokość | 1295 mm 1310 mm (2+2) |
|
Rozstaw osi | 2320 mm 2520 mm (2+2) |
|
Masa własna | 1276-1398 kg | |
Poj. zbiornika paliwa | 72 l | |
Liczba miejsc | 2 4 (2+2) |
|
Dane dodatkowe | ||
Modele bliźniacze |
Nissan 280ZX |
Pierwsza generacja Nissana 300ZX – Z31 była produkowana w latach 1983–1989.
300ZX pierwszej generacji wszedł na rynek pod koniec 1983 roku i była początkowo nazwany Datsunem 300ZX. Od końca 1985 roku, z fabryki Datsuna produkowane auta na cały świat wychodziły pod marką Nissan.
Więcej usprawnień w obecne nadwozie Z31 zostało opracowane dzięki projektom Kazumasiego Takagi i jego zespołowi.
Podwozie wykonane i skonstruowane było podobne do tego z starszej generacji 280ZX i posiadał wahacze przy przedniej i tylnej kolumnie. Wszystkie modele turbo otrzymały trójdrożne, sterowane elektronicznie regulowane amortyzatory.
Rzędowy silnik o sześciocylindrowej konfiguracji został wymieniony przy okazji zaprezentowania w pierwszych modelach 300ZX, obecnie silnik używany do napędzania sportowej rodziny miał układ V6. Nowy trzylitrowy wolnossący (typ VG30E) lub z turbodoładowaniem (VG30ET typ) posiadał 119 kW (161 KM) i 149 kW (203 KM). W 1987 roku, poprawione silniki miały moc 123 (167 KM) lub 153 kW (208 KM).
W Japonii, gdzie samochód nazywano również Nissan Fairlady, było obecne modele Z, ZG, ZR i ZR II - w specyfikacjach dwulitrowych z sześciocylindrowymi silnikami. Początkowo używane V6 Turbo posiadał 126 kW (172 KM), później sześciocylindrowy silnik turbo miał 160 kW (218 KM). Nissany oferowane były również w klasie podatkowej uprzywilejowanej, która mieściła się w granicach dwóch litrów i był samochodem sportowym.
Zaprezentowano również (2 + 2) 2-osobową odmianę wariantu SWB (Short Wheel Base - krótki rozstaw osi)) modele te posiadały dłuższy rozstaw osi, miały dłuższe nadwozie. 300ZX w wersji 2 + 2 były 4-osobowe.
Jesienią 1985 300ZX przeszedł facelifting. Spoiler tylny gumowy został zastąpiony spoilerem z tworzywa sztucznego, wzmocnionego włóknem szklanym ze zintegrowanym trzecim światłem stop.
W lecie 1987 roku, model został ponownie poddany liftingowi, w którym zostały dodane spojlery progów bocznych. Zderzaki zostały zaprojektowane bardziej aerodynamiczne, lampy przeciwmgielne zintegrowane w przednim zderzaku a z tyłu reflektora została dodana taśmy (blenda) z nadrukiem 300ZX. Trzecie światło stopu zostało przeniesione na górną krawędź tylnej klapy.
Wcześniejsze modele z pierwszych lat produkcji były lżejsze z powodu słabszego i mniej bogatego wyposażenia seryjnego. Także modele po 1986 roku stały się mniej dynamiczne z powodu zainstalowania klimatyzacji ABS i innego wyposażenia. na przestrzeni lat masa własna modelu 300ZX zwiększyła się o ponad 100 kg.
Model 300ZX uchodził za bardzo szybkie auto, z powodzeniem zastępując model 280ZX. Pod względem prowadzenia, osiągów i wyglądu spełnił oczekiwania zarówno konstruktorów jak i właścicieli oraz fanów tego modelu