Auta

Nissan 300ZX – samochód sportowy, produkowany przez japoński koncern Nissan Motors w latach 1989–2000.

Nissan 300ZX (Pierwsza generacja) (1983–1988)[edytuj | edytuj kod]

Nissan 300ZX (Pierwsza generacja)
Nissan 300ZX Z31
Nissan 300ZX Z31
Producent Nissan
Projektant Kazumasu Takagi
Zaprezentowany 1983
Okres produkcji 1983-1989
329,900 sztuk
Miejsce produkcji  JaponiaOppama
Poprzednik Nissan 280ZX
Następca Nissan 300ZX Z32
Dane techniczne
Segment G
Typy nadwozia 2-drzwiowe coupé
2-drzwiowy kabriolet
Silniki Nissan
Benzynowe:
V6
1983-1989 3.0-12v 160 KM
1984-1989 3.0-12v 146 KM
1986-1986 3.0-12v 228 KM
Skrzynia biegów Manualna
5-biegowa FS5W71C
5-biegowa FS5R90A
5-biegowa FS5R30A
Automatyczna
4-biegowa E4N71B
Rodzaj napędu tylny
Długość 4355 mm
4535 mm (2+2)
Szerokość 1725 mm
Wysokość 1295 mm
1310 mm (2+2)
Rozstaw osi 2320 mm
2520 mm (2+2)
Masa własna 1276-1398 kg
Poj. zbiornika paliwa 72 l
Liczba miejsc 2
4 (2+2)
Dane dodatkowe
Modele 
bliźniacze
Nissan 280ZX

Pierwsza generacja Nissana 300ZX – Z31 była produkowana w latach 1983–1989.

300ZX pierwszej generacji wszedł na rynek pod koniec 1983 roku i była początkowo nazwany Datsunem 300ZX. Od końca 1985 roku, z fabryki Datsuna produkowane auta na cały świat wychodziły pod marką Nissan.

Więcej usprawnień w obecne nadwozie Z31 zostało opracowane dzięki projektom Kazumasiego Takagi i jego zespołowi.

Podwozie wykonane i skonstruowane było podobne do tego z starszej generacji 280ZX i posiadał wahacze przy przedniej i tylnej kolumnie. Wszystkie modele turbo otrzymały trójdrożne, sterowane elektronicznie regulowane amortyzatory.

Rzędowy silnik o sześciocylindrowej konfiguracji został wymieniony przy okazji zaprezentowania w pierwszych modelach 300ZX, obecnie silnik używany do napędzania sportowej rodziny miał układ V6. Nowy trzylitrowy wolnossący (typ VG30E) lub z turbodoładowaniem (VG30ET typ) posiadał 119 kW (161 KM) i 149 kW (203 KM). W 1987 roku, poprawione silniki miały moc 123 (167 KM) lub 153 kW (208 KM).

W Japonii, gdzie samochód nazywano również Nissan Fairlady, było obecne modele Z, ZG, ZR i ZR II - w specyfikacjach dwulitrowych z sześciocylindrowymi silnikami. Początkowo używane V6 Turbo posiadał 126 kW (172 KM), później sześciocylindrowy silnik turbo miał 160 kW (218 KM). Nissany oferowane były również w klasie podatkowej uprzywilejowanej, która mieściła się w granicach dwóch litrów i był samochodem sportowym.

Zaprezentowano również (2 + 2) 2-osobową odmianę wariantu SWB (Short Wheel Base - krótki rozstaw osi)) modele te posiadały dłuższy rozstaw osi, miały dłuższe nadwozie. 300ZX w wersji 2 + 2 były 4-osobowe.

Jesienią 1985 300ZX przeszedł facelifting. Spoiler tylny gumowy został zastąpiony spoilerem z tworzywa sztucznego, wzmocnionego włóknem szklanym ze zintegrowanym trzecim światłem stop.

W lecie 1987 roku, model został ponownie poddany liftingowi, w którym zostały dodane spojlery progów bocznych. Zderzaki zostały zaprojektowane bardziej aerodynamiczne, lampy przeciwmgielne zintegrowane w przednim zderzaku a z tyłu reflektora została dodana taśmy (blenda) z nadrukiem 300ZX. Trzecie światło stopu zostało przeniesione na górną krawędź tylnej klapy.

Wcześniejsze modele z pierwszych lat produkcji były lżejsze z powodu słabszego i mniej bogatego wyposażenia seryjnego. Także modele po 1986 roku stały się mniej dynamiczne z powodu zainstalowania klimatyzacji ABS i innego wyposażenia. na przestrzeni lat masa własna modelu 300ZX zwiększyła się o ponad 100 kg.

Model 300ZX uchodził za bardzo szybkie auto, z powodzeniem zastępując model 280ZX. Pod względem prowadzenia, osiągów i wyglądu spełnił oczekiwania zarówno konstruktorów jak i właścicieli oraz fanów tego modelu



Dodaj komentarz






Dodaj

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl